V naší MŠ je výchova a vzdělávání uskutečňováno neoddělitelně, jak ve všech řízených činnostech, tak v různých situacích a momentech během dne. Dbáme na vyvážený poměr spontánních a řízených aktivit, snažíme se o odklon od autoritativního způsobu výchovy. Stavíme na partnerství. Velký důraz klademe na prožitkové a interaktivní učení, smyslové vnímání, práci ve skupině i individuálně.
Individuální rozvoj dítěte :
- přistupujeme ke každému dítěti, jako k individualitě, jedinečné osobnosti
- umožňujeme dítěti činnost, kterou si přeje, má o ni zájem – povzbuzujeme ho k činnosti
- dle vlastního rozhodnutí si dítě vybírá hračku, pomůcku ke zvolené činnosti, dle vlastního rozhodnutí se zapojuje do činností dle vlastního výběru , volí si partnera pro hru a činnost, volí si délku činnosti
- u batolat se soustředíme na uspokojování jejich specifických potřeb, za spolupráce s rodiči
- u dvouletých dětí se zaměřujeme na rozvoj osamostatňování a uvědomování si vlastní osobnosti
- pozitivní motivace dítěte
- rozvíjíme dítě podle jeho schopností a talentu
- pracujeme individuálně s dětmi s odloženou školní docházkou
- v případě stanovení potřeby podpůrných opatření u dítěte učitelky vypracují individuální plán pro každé toto dítě
Rozvoj zájmů :
- přizpůsobujeme činnosti zájmům dětí – nabídka dle zaměření dítěte
- snažíme se vytvářet podnětné prostředí – nabídkou různých nápadů, volným přístupem k výtvarným, hudebním pomůckám, knihám
- zařazování činností, o které mají děti zvýšený zájem / zpěv, cvičení, pohybové činnosti, výtvarné dovednosti, zájem o knihy, přírodu atd./
- prohlubujeme zájem dětí o knihy při zapojení rodinných příslušníků a starších kamarádů do projektu „Česko čte dětem…“
Rozvoj samostatnosti :
- s ohledem na věk a vyspělost dítěte
- nároky na sebeobsluhu
- oblékání, zavazování, zapínání,
- stolování
- nalévání, roznášení prostírání, utírání stolů
- mazaní svačiny, polévkové mísy
- používání příborů nejen u předškolních dětí
- pomoc mladšímu nebo dítěti, které nemá určitou dovednost
- u dvouletých dětí je samozřejmostí dopomoc při jídle, používání toalety, při oblékání (je vhodné, aby ve třídě byla přítomna ještě jedna prac. síla- asistentka pedagoga)
- hygienické návyky : čištění zubů, umývání, používání kapesníků, sebeobsluha na WC
Výchova k odpovědnosti :
- příkladem dospělého se kterým se dítě setkává
- odpovědnost za sebe, za své chování, vést děti k vyhodnocení rizikové situace, umět říci ne
- pokoušet se plnit jednoduché úkoly samostatně
Spolupráce :
- vést děti ke spolupráci nejen s učitelkou / spolupráce s kamarádem, větší skupinou / k řešení úkolu, problému, pomoc druhému
- rozvíjíme spolupráci rodičů a veřejnosti s MŠ
- spolupráce s rodinou je velice důležitá zejména v období adaptace dvouletých dětí, je třeba s rodiči komunikovat, aby byli seznámení a průběžně informováni s individuálními úspěchy a pokroky i případnými neúspěchy svých dětí
Děti se specifickými potřebami :
- respektujeme potřeby těchto dětí ( na základě zprávy odborného pracoviště, např.PPP)
- na základě cíleného pozorování při stanovení dílčích potíží dítěte po domluvě se zákonným zástupcem doporučíme vyšetření
- přizpůsobujeme svůj přístup potřebám nejmenších dětí
- péče o zrakové, sluchové, manipulační pomůcky, logopedická cvičení, jazykové chvilky a gymnastika mluvidel
- individuální přístup k dětem s odloženou školní docházkou,
Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí:
- zvýšený individuální přístup, během celého dne
- sledování signálů z rodiny (zachycení případného týrání), možnost individuální konzultace
- maximální péče v diagnostice a následné péči k odstranění odlišností a eliminace problémů
Mgr. Marcela Vavřinová, vedoucí MŠ